Ze zákulisí Lakmy: postupy, technologie a trendy

Je ctí přizvat k rozhovoru samotné výrobce všech těch perliček na praní, čističů a vůní, kterými při úklidu plníme svou domácnost. Zeptali jsme se nejen na historii, ale i na trendy a s potěšením můžeme říci, že i výrobci ví, že vybíráme nosem. Vůně čisticích a pracích prostředků je hned s kvalitou ruku v ruce na prvním místě.

Lakma, vyrábějící výrobky Sidolux, je na trhu už od roku 1988, když se podíváme úplně do historie, kde vznikl tento nápad a s jakými výrobky jste tenkrát začínali?

Před 28mi lety Lakma především vyráběla produkty stavební chemie. Z výrobní linky hlavně proudily barvy a lepidla (tmely). V roce 1993 firma rozšířila svůj sortiment o produkty pro domácí péči pod značkou Sidolux. Absolutním prodejním hitem se stal, dnes již kultovní, produkt k ochraně a lesku podlah, který získal davy příznivců po celé zemi. Mohu potvrdit, že bylo obtížné v naší zemi najít hospodyňku, která by ani jednou neošetřila svou podlahu naším přípravkem. Produkce rostla v tak velkém tempu, že kapacity cieszyńskiego (jméno města, kde se nachází) závodu se staly brzo nedostačujícími a v roce 1999 vznikla druhá část firmy – Lakma Strefa – orientující se význačně na produkty domácí péče. V průběhu doby Lakma rozšířila svou nabídku o profi prostředky vyžívané v průmyslu a dnes nabízí svým klientům celou škálu přípravků napříč stavební chemií, péčí o domácnost a profi produktů.

Doba se mění, mění se i požadavky hospodyněk a vy neustále rozšiřujete svou nabídku.

Samozřejmě! Marketingové a laboratorní týmy neustále pracují nad novými koncepcemi produktů, které využívají nejnovějších tržních trendů a to nejen v měřítku čističů, ale také například v projektování a interiérovém designu nebo na trhu s obaly. Stále také pracujeme na stávajících recepturách, abychom mohli s naprostým přesvědčením poskytnout zákazníkům produkty nejvyšší kvality. Současný spotřebitel žije rychle, vyhledává jednoduché a výhodné řešení a my se staráme o to, mu ho zajistit.

U mě třeba kromě kvality prodává vůně! Když něco krásně voní, s radostí se k tomu vracím. Takže, jakým způsobem zkoušíte a skládáte vůně, které potom použijete do třeba čističe oken? Existují v této oblasti nějaké trendy?

Ano. Máte pravdu. Vůně je druhým aspektem ihned po výběru funkčních kritérií produktu, zvláště v kategorii univerzálních čistících a pracích prostředků a prostředků určených k máchání. Proto takovou váhu přikládáme k využívání unikátních a jedinečných stop vůní se zapamatovatelným a trvalým efektem. Při práci na nové vůni se nikdy neřídíme pouze „vlastním nosem”. Před vůní v daném tvaru kompletní konkrétní produkt testujeme ve všech kompozicích rozličných stop a s různým stupněm intenzity. Tyto testy se samozřejmě neorganizují výhradně mezi pracovníky naší firmy, protože jsme přesvědčeni, že čím větší skupina testovacích subjektů bude uspokojena, tím větší šanci má výrobek na trhu. Doposud tato metoda funguje perfektně.

Můžete prozradit, co nového chystáte, jakou vůni, jakou novou verzi něčeho?

Pokud bychom všechno vyzradili, nemohli bychom zákazníky ničím překvapit. Ale už teď můžeme říci, že se na trhu brzy objeví nový produkt pro péči o lakované povrchy nábytků zanechávající vysoký lesk. Stále více se využívá tato technologie, a to zejména u kuchyňských linek. Je třeba pamatovat na jejich pravidelnou péči. Objeví se také novinky mezi výrobky určené pro praní, ale k nim již nemohu prozradit žádné podrobnosti.

Častokrát přemýšlím, jak se úklidové prostředky testují? Je to jako v reklamě, obří pračka, prostěradlo… nebo jsou testy mnohem sofistikovanější?

Pracovníci našeho laboratorního výzkumu – denně provádí stovky různých testů – našich výrobků i  přípravků konkurenčních firem. Bohužel svět médií a reklamy neukazuje reálně průběh takovýchto testů. Ve skutečnosti se využívají standardizované procesy a výzkumné nástroje, které podléhají přísným normám technologického a kvalitativního hlediska. Například – při testování prostředků na praní používáme tzv. monitory nečistot. Jedná se o speciální sadu tkanin se značenými body připravenými a odesílanými do naší laboratoře Sdružení výrobců čistoty a kosmetiky A.I.S.E. Výsledky praní vždy vlastně zkoumáme na té samé sestavě nejčastějších skvrn proto, aby byly, co nejvíce vypovídající. Předtím než produkt získá pozitivní hodnocení laboratoře, stává se, že testování probíhá i po dobu až několika měsíců. Vše jen pro to, aby se dosáhlo nejvyšší kvality.

Předpokládám, že je pro vás důležitá zpětná vazba od českých zákazníků, resp. zákaznic. Který výrobek v oblíbenosti nejvíce vede?

Mezi nejoblíbenější produkty českých zákazníků patří čistící prostředek s vůní Marseilského mýdla. Zajímavé je, že také na dalších evropských trzích, se produkty s touto vůní staly hitem prodeje. Není překvapení – že o jeho uvedení na polský trh rozhodl sám předseda představenstva, který má skvělý smysl nejen pro obchod ale i marketing.

A který vás třeba překvapil, že jste ani nečekali, že bude mít v prodejnosti takový úspěch, jaký nakonec měl?

Kromě univerzálních výrobků  se na trhu dobře uchytily také čističe oken Sidolux Window a produkty Mr. Teppich. Oblíbenost si získávají i prací perly Perlux, a tak do vývoje této řady vkládáme budoucí naděje.